Παλιά Κινέζικη παροιμία --> "1οοο Like δεν κάνουν ένα καλό σχόλιο"

Σάββατο, 24 Μαΐου 2014

Εξετάσεις και διάβασμα: προτάσεις, ιδέες, οργάνωση

Μέρες εξετάσεων πια, για τα πρωτάκια μας θα είναι η πρώτη φορά και είπα να σας κάνω μερικές προτάσεις μέσα από την εμπειρία μου, τις γνώσεις μου αλλά και αυτά που υπάρχουν στο διαδίκτυο ώστε να είναι πιο αποτελεσματικό το διάβασμά σας.
Αν ακολουθήσετε τις συμβουλές - προτάσεις, πιστεύω ότι η επιτυχία είναι βέβαιη και εξασφαλισμένη.
Συμβουλές για την προετοιμασία των Πανελληνίων εξετάσεωνΠρώτα απ' όλα τα θέματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις, κατά 99% είναι εύκολα και βατά και απευθύνονται στον μέσο μαθητή. Άρα δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για μεγάλη αποτυχία για το διαβαστερό μαθητή.
Άρα, έχοντας δουλέψει θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι η πιθανότητα λάθους, απερισκεψίας δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 3-4 μονάδες. Με λίγα λόγια ένας μαθητής που διαβάζει σωστά, οργανωμένα, μεθοδικά και δεν έχει κενά θα γράψει, στην χειρότερη περίπτωση 16, φυσιολογικά 19 έως 20.

Επίσης, θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι τα πάντα είναι ζήτημα δουλειάς, η επιτυχία σε όλα τα πράγματα οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στη συστηματική και οργανωμένη δουλειά. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές με ... "χαπάκια" που τα παίρνεις και τα καταφέρνεις.
Όταν πιστεύεις στην αξία της δουλειάς ως βασική προϋπόθεση επιτυχίας τότε αποφορτίζεσαι, δεν έχεις το άγχος των εξετάσεων, γνωρίζεις ότι η πίεση είναι στην διάρκεια του διαβάσματος. Στις εξετάσεις, όπως ο αθλητής σε αγώνα - ο ηθοποιός ή ο μουσικός σε παράσταση θα αποδώσεις σύμφωνα με την προετοιμασία.

Πριν μιλήσουμε με λεπτομέρειες για το τι και πως θα οργανώσετε το διάβασμά σας, ας το ελαφρύνουμε λιγάκι βλέποντας το παρακάτω βίντεο. Εκ των προτέρων θα ήθελα να με συγχωρήσετε για το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί ο "μάγκας" αλλά νομίζω ότι αξίζει να το ανεβάσω γιατί, πέρα απο πλάκα έχει διδακτικό χαρακτήρα το βίντεο αφού λέει απλά και ξεκάθαρα το "κόλπο" για να γράψετε σίγουρα καλά...



Πάμε τώρα στις προτάσεις, τι πρέπει να κάνετε

Α. προγραμματισμός -οργάνωση διαβάσματος

1. Οργάνωση- οργάνωση - οργάνωση/ Πρόγραμμα - πρόγραμμα - πρόγραμμα: 
Έχετε το πρόγραμμα, με βάση αυτό κανονίστε να διαβάσετε τα ανάλογα μαθήματα. Είδα ότι κάποια "δύσκολα" μαθήματα τα δίνετε μέσα στην ίδια μέρα.
Άρα, από σήμερα πρέπει να κάνετε ένα καλό πρόγραμμα διαβάσματος ώστε στις δύσκολες μέρες να έχετε βγάλει την ύλη αυτών των μαθημάτων.

2. Ξεκινήστε από τα "δύσκολα". Όσο το κεφάλι σας είναι καθαρό, ξεκινήστε από τα πιο βαρετά ή δύσκολα μαθήματα. Κάντε εναλλαγή μαθημάτων για ανανέωση, όχι όμως σε συντομότερα διαστήματα από μία ώρα.

3. Σκεφτείτε τεχνικές διαβάσματος που να σας ταιριάζει και να σας βοηθάει. Ας πούμε σε κάποιους αρέσει να κρατάνε σημειώσεις, σε άλλους να διαβάζουν φωναχτά, σε άλλους αρέσει να κάνουν σχέδια, κατηγορίες, σύνολα - υποσύνολα.


4. Διαβάστε σε ευχάριστο και καθαρό περιβάλλον. Μελετήστε σε δωμάτιο καθαρό, τακτοποιημένο και φωτεινό ώστε να σας βοηθάει να βάζετε σε μια τάξη τη σκέψη σας.

5. Πρωί θεωρία, βράδυ οι ασκήσεις. Οι πρωινές ώρες είναι κατάλληλες για να διαβάσουμε θεωρητικά μαθήματα, λεπτομέρειες και καινούργιες έννοιες. Οι βραδινές ώρες ευνοούν την κριτική επεξεργασία και τις ασκήσεις. Μετά τη μελέτη το βράδυ, πρέπει να προσφέρουμε στον εαυτό μας έναν καλό ύπνο αντί να ασχοληθούμε με άλλες δραστηριότητες, αν θέλουμε να βοηθήσουμε τη μνήμη μας.

6. Μην ξεκινάτε πριν πάρετε μια "γεύση". Προτού ξεκινήσουμε να διαβάζουμε ένα μάθημα, καλό είναι να πάρουμε πρώτα μια γενική εικόνα από αυτό. Ξεφύλλισμα, διάβασμα των τίτλων ή λέξεων που είναι τυπωμένες με έντονα γράμματα, εικόνων ή γραφημάτων είναι ένας τρόπος για να ξαναθυμηθούμε το περιεχόμενο του.

7. Αφήστε τις λεπτομέρειες για το τέλος. Κάθε μαθητής πρέπει να προσπαθήσει να καταλάβει απλά το κύριο νόημα της κάθε παραγράφου του βιβλίου, να το υπογραμμίσει, ή να το σημειώσει ανάλογα με κάθε θεματική ενότητα. Επίσης πρέπει να κάνει οτιδήποτε θεωρεί ότι θα τον βοηθήσει στην κατανόηση του κειμένου. Να κολλήσει χαρτάκια στις σελίδες, σελιδοδείκτες κλπ.

8. Αναζητήστε την ευχάριστη πλευρά. Όσο δύσκολο και αν είναι κάθε μάθημα, έχει πάντα μια ευχάριστη πλευρά. Αναζητώντας για παράδειγμα εφαρμογές στην καθημερινότητα μας, η προσπαθώντας να μπείτε στην «καρδιά» του θέματος που μελετάτε. Οι ειδικοί λένε ότι η πλήρης κατανόηση ενός θέματος δίνει από μόνη της αρκετή ικανοποίηση, οπότε μην εγκαταλείπετε ποτέ.

9. Κάθε φορά που ξεκινάς τη μελέτη καθόρισε τον χρόνο επανάληψης και προγραμμάτισε τα διαλείμματα. Σύγχρονες έρευνες δείχνουν ότι η μελέτη είναι περισσότερο αποτελεσματική, όταν τα διαλείμματα είναι προγραμματισμένα, αρκετά και μικρής διάρκειας. Για παράδειγμα, δίωρη μελέτη που διακόπτεται προγραμματισμένα και σε ίσα χρονικά διαστήματα τρεις φορές, επί πέντε λεπτά τη φορά, φαίνεται ότι είναι πιο αποτελεσματική και η ανάκληση μνήμης ταχύτερη από τη συνεχόμενη προσπάθεια.

10. μη σκορπάτε το χρόνο σας. Μην ξοδεύεστε χωρίς λόγο βλέποντας ανεξέλεγκτα τηλεόραση, παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια ή σερφάροντας στο ίντερνετ. Μπορείτε να τα κάνετε όλα αυτά με τον όρο όμως ότι θα είναι κομμάτι προγραμματισμένου διαλείμματος χωρίς να καταπονείστε πνευματικά. Μπορείτε να κάνετε τα πάντα, μπορείτε ακόμη και να βγαίνετε με τους φίλους σας βόλτα να έχετε καλό προγραμματισμό και χρονοδιάγραμμα δραστηριοτήτων όπου θα υπάρχει σωστή αναλογία δουλειάς και ξεκούρασης.

β. θέματα υγείας

1. Ύπνος - ξεκούραση. Θα πρέπει να κοιμάστε καλά, να κοιμάστε νωρίς, να "χορταίνετε" ύπνο. Αυτός είναι βασικός κανόνας και προϋπόθεση για καλό και αποτελεσματικό διάβασμα.

2. ανατομική στάση στο διάβασμα, η πλάτη όρθια. Η κατάλληλη στάση για μελέτη είναι με τη σπονδυλική στήλη όσο το δυνατόν πιο όρθια. Το σκύψιμο περιορίζει την αναπνοή μας αλλά και την καλή κυκλοφορία του αίματος, οπότε έχει άμεση συνέπεια στην πνευματική διαύγεια. Αν αισθάνεστε πιασμένοι ή αγκυλωμένοι καλό είναι να κάνετε ορθοσωματικές ασκήσεις, σαν και αυτές που κάναμε στο μάθημα της Φ.Α. Διατάσεις δηλαδή των μεγάλων μυικών ομάδων, ιδιαίτερα του κορμού. Τις επόμενες ώρες θα ανεβάσω φωτογραφίες από τέτοιες ασκήσεις ώστε να ξέρετε τι να κάνετε.

3. Μικρά & συχνά διαλείμματα. Εάν αισθανθείτε πολύ κουρασμένοι σταματήστε τη μελέτη, σηκωθείτε και κάνετε κάτι ευχάριστο (όχι να δείτε τηλεόραση ή να διαβάσετε ένα βιβλίο γιατί μπορεί να σας κουράσουν περισσότερο). Αφήστε το βλέμμα σας να χαλαρώσει, φάτε κάτι ελαφρύ, αλλάξτε χώρο, ηρεμήστε για λίγα λεπτά πριν επιστρέψετε στο διάβασμα. Κάντε πολλά και μικρά διαλείμματα, ειδικά όταν αισθάνεστε ότι έχετε "μπουκώσει"

4. Ξυπνάτε νωρίς,  μην ξενυχτάτε διαβάζοντας. Καλύτερα να έχετε κοιμηθεί νωρίς,να  έχετε χορτάσει ύπνο ώστε να δουλεύετε το πρωί. Το πρωινό διάβασμα είναι το πιο αποτελεσματικό αφού ο οργανισμός είναι ξεκούραστος ενώ ο βραδινός ύπνος είναι πιο καλός, ξεκουράζει περισσότερο αφού έτσι είναι οι βιορυθμοί μας.

5. αν στη διάρκεια της μέρας αισθάνεστε κουρασμένοι. είναι προτιμότερο να κάνετε ένα σύντομο διάλειμμα ύπνου. Καλύτερα να χάσετε λίγο χρόνο και να κερδίσετε ξεκούραση αφού μετά απο τον ύπνο η απόδοσή στο διάβασμα θα είναι μεγάλη.

6. Διατήρησε στην περίοδο των εξετάσεων μια καλή Φυσική Κατάσταση. Αν κάνεις αθλητισμό συνέχισε τις προπονήσεις σε χαμηλότερη όμως ένταση, αν δεν γυμνάζεσαι συστηματικά βρες ένα τρόπο να αθλείσαι.
Η αποτελεσματικότητα της μελέτης συνδέεται άμεσα με τη φυσική κατάσταση του ατόμου, διότι αποτελεί προϊόν της λειτουργίας του εγκεφάλου. Ο εγκέφαλος λειτουργεί άρτια και αποδοτικά, όταν όλος ο οργανισμός είναι σε καλή φυσική κατάσταση. Ίσως ακούγεται παράδοξο την περίοδο αυτή που ο χρόνος σε πιέζει να ασχολείσαι με τη γυμναστική, αλλά η φυσική κατάσταση του οργανισμού απαιτεί άσκηση. Για τον λόγο αυτό, θεμιτό είναι δύο φορές την εβδομάδα να ασχοληθείς με κάποια σωματική δραστηριότητα, ακόμη και εάν είναι μικρής διάρκειας. Αυτό θα περιορίσει τη σωματική ένταση και θα βελτιώσει τη ψυχική σου διάθεση.

7. Σωστή διατροφή- αναπλήρωση υγρών. Να τρώτε συχνά αλλά μικρά γεύματα. Αμέσως ύστερα από ένα βαρύ γεύμα, η διαύγεια και η οξύνοια του νου μειώνονται αισθητά. Φρούτα, όσπρια, λευκό κρέας και μερικά γλυκά είναι ό,τι ευχαριστούν τον εγκέφαλό σου και τον βοηθούν να είναι αποδοτικός! Αποφύγετε, λοιπόν τα βαριά γεύματα, προτιμήστε ελαφριά, μικρά και συχνά όπως:
- Μια δροσερή φρουτοσαλάτα με ποικιλία φρούτων μέλι, κανέλα και ξηρούς καρπούς

-Γιαούρτι με φρούτα, μέλι και ξηρούς καρπούς

-Γιαούρτι με μέλι ή μαρμελάδα ή γλυκό κουταλιού

-Δημητριακά ολικής αλέσεως με ημίπαχο γάλα

-Μπάρα δημητριακών ολικής αλέσεως με φρούτα ή με σοκολάτα

-1 κομμάτι σοκολάτα υγείας ή παστέλι

- Αποξηραμένα φρούτα


Αυτά!!!


και ...καλή επιτυχία!!!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Εφημερίδα των μαθητών του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου θεσσαλονίκης