Κυριακή 22 Μαρτίου 2015

Γνωριμία με το Γερμανικό σχολείο που μας φιλοξένησε.



Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μας πρόσφερε το ταξίδι μας στη Γερμανία ήταν να γνωρίσουμε από κοντά ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα, να ζήσουμε, έστω και για λίγες ώρες, το σχολείο το οποίο μας φιλοξένησε.
Και  αυτό που ζήσαμε όλοι μας, οι 33 μαθητές/τριες του σχολείου μας, οι 12 μαθητές/τριες του 1ου Γυμνασίου Τούμπας και οι 5 καθηγητές/τριες των δυο σχολείων,   ήταν πανέμορφο!

Σκοπός αυτής της  ανάρτησης είναι να μοιραστούμε, με σας τους υπόλοιπους του σχολείου μας, την εμπειρία αυτού του ταξιδιού, να σας δείξουμε πως είναι στημένο ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα ώστε, μέσα από την αυτόματη σύγκριση να δούμε που υστερούμε και να κάνουμε ότι μπορούμε για να καλύψουμε τις ελλείψεις και τις αδυναμίες μας.

Το σχολείο που επισκεφθήκαμε λέγεται August-Ludwig-Schlözer-Schule που βρίσκεται στο χωριό Kirchberg an der Jagst που σημαίνει ότι Kirchberg είναι το χωριό που βρίσκεται στον ποταμό Jagst (Περισσότερες πληροφορίες για το χωριό, εδώ).
Πριν μιλήσουμε για το συγκεκριμένο σχολείο μπορείτε να μπείτε στο επίσημο site του σχολείου όπου κυριαρχεί, αυτές τις ημέρες, η δική μας επίσκεψη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το όμορφο βίντεο που έχουν φτιάξει  (βρίσκεται στη μέση, δεξιά της ιστοσελίδας) το οποίο παρουσιάζει με ένα χαρούμενο και παιδικό, σχεδόν, τρόπο πλευρές, πρόσωπα, καταστάσεις  του σχολείου. Κεντρική μορφή ο συμπαθής συντηρητής του σχολείου που έχω την εντύπωση πως πρέπει να είναι κάτι σαν τη μασκώτ του σχολείου.
Η επίσκεψή μας απασχόλησε όχι μόνο τη σχολική κοινότητα αλλά και το ίδιο το χωριό Kirchberg αφού η εφημερίδα του χωριού έκανε σχετικό αφιέρωμα στη δική μας επίσκεψη και την ομιλία του δημάρχου  (εδώ το σχετικό ρεπορτάζ) 
Πριν μιλήσουμε για το σχολείο, καλό θα ήταν να ρίξετε μια ματιά για το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα και συγκεκριμένα για αυτό που ισχύει Ομοσπονδιακό κρατίδιο Baden-Württemberg. (πατήστε αυτόν το σύνδεσμο) 


Διευθυντής του σχολείου είναι ο κύριος Michael Szutta ο οποίος συμμετείχε ενεργά στην ανταλλαγή των δυο σχολείων, συνόδευσε το σχολείο του στην επίσκεψή τους στην Ελλάδα, τον Οκτώβριο ενώ πρόσφερε σε μένα και στον κύριο Παπαδόπουλο μια ιδιαίτερα ζεστή, συγκινητική φιλοξενία. Και τον ευχαριστούμε θερμά, τόσο τον ίδιο όσο και τη σύζυγό του, κυρία Ursula.
Στην ανταλλαγή συμμετείχαν ενεργά και οι καθηγήτριες του σχολείου Lisa Unger και Dorothee Berger, δυο ιδιαίτερα ευγενικές και ευχάριστες κυρίες που πλέον τις θεωρούμε δικούς μας ανθρώπους. .
Και οι τρεις τους ήταν ιδιαίτερα φιλόξενοι, εξυπηρετικοί και υποστήριξαν αυτή την προσπάθεια της ανταλλαγής όσο γινόταν καλύτερα.

Στο σχολείο εργάζονται περίπου 50 καθηγητές και δάσκαλοι, φοιτούν περίπου 650 μαθητές/τριες .
Το εννιά τάξεων σχολείο έχει το αντίστοιχο δικό μας δημοτικό με 4 τάξεις και Γυμνάσιο με 5 τάξεις.

Η πρώτη συγκέντρωση των μαθητών των δυο σχολείων στο μικρό αμφιθέατρο που 
βρίσκεται στην είσοδο του σχολείου.


Οι μαθητές έρχονται από την ευρύτερη περιοχή, γύρω από το Kirchberg, κάποιοι υποχρεώνονται να κάνουν αρκετά χιλιόμετρα (κάποιοι και 25-30 χιλιόμετρα) χρησιμοποιώντας είτε τη δημόσια συγκοινωνία είτε τα αυτοκίνητα των γονιών τους.
Το δύσκολο όμως,  είναι ότι πρέπει να σηκώνονται εξαιρετικά νωρίς αφού, εκεί το σχολείο ξεκινά πολύ νωρίς, 7 και 15 πρέπει να βρίσκονται στο σχολείο.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ξυπνούν στις 6 το πρωί, κάποιοι μακρινοί ακόμη νωρίτερα.
Ήταν ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που έπρεπε να αντιμετωπίσουν οι μαθητές μας αφού δεν ήταν συνηθισμένοι να ξυπνούν τόσο νωρίς. Μάλιστα, το πρόβλημα του ύπνου γινόταν μεγαλύτερο αφού, σύμφωνα με τις διηγήσεις των παιδιών μας, κοιμόντουσαν αργά λόγω των θερμών σχέσεων που αναπτύχθηκαν μεταξύ τους.

Σύμφωνα, λοιπόν,  με αυτά που αντιληφθήκαμε, πέρα από τους 50 καθηγητές, υπάρχει επιπλέον βοηθητικό προσωπικό (2 συντηρητές- 6 καθαρίστριες - 1 γραμματεία - βιβλιοθηκονόμος κ.λ.π.)
.
ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ - ΣΥΝΤΉΡΗΣΗ: 6 καθαρίστριες, 2 συντηρητές. Οι δυο αυτοί τομείς, καθαριότητα και συντήρηση, λειτουργούν άψογα αφού το σχολείο είναι πεντακάθαρο, χωρίς ίχνος σκουπιδιού, μουτζούρας, καταστροφής
Στο γερμανικό σχολείο  που επισκεφθήκαμε δεν υπάρχουν κακόγουστα γκράφιτι, μουτζούρες με άσχετα και αδιάφορα συνθήματα και βρομιές.
Οι μαθητές δε διανοούνται να γράψουν πάνω στα θρανία ή στους τοίχους, ένα διαδεδομένο σπορ στα δικά μας σχολεία.
Επιπλέον, λειτουργούν αυτόματοι παιδαγωγικοί μηχανισμοί στις περιπτώσεις παραβάσεων ή μη τήρησης των συμφωνημένων κανόνων.

Από την πρώτη στιγμή εντύπωση μου έκανε ένα κολαζ που είδα σε ένα ταμπλό και το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να το φωτογραφίσω χωρίς να ξέρω τι ακριβώς έλεγε, απλά υπέθετα ότι μιλούσε για κάποια χαρτιά που πέταξαν κάποιοι μπρος το κυλικείο του σχολείου.
Σας το παρουσιάζω σε μετάφραση Ελένης Ισπόγλου για να δείτε πως λειτουργούν  διορθωτικά κάποια πράγματα σε μια σοβαρή και οργανωμένη κοινωνία

Ο τίτλος σημαίνει: ''Η καταστροφή που προκαλείται απο τα σκουπίδια''
Στις εικόνες: Στην πρώτη που βρίσκεται απο πάνω γράφει ''πριν'' και στην αλλη ''μετά'' Το κειμενάκι γράφει''Ποιος ο λόγος να υπάρχει ένας κάδος απορριμάτων;Δεν καταλαβαίνουμε  τον λόγο για τον οποίο  κάποιοι μαθητές πετάνε τα σκουπίδια κάτω/στο πάτωμα.Υπάρχει κάποιος λόγος  που γίνεται αυτο;Δε γνωρίζεται οτι τα σκουπίδια μπορούν να βλάψουν το περιβάλλον; ΒΟΗΘΗΣΤΕ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΚΑΘΑΡΟΤΕΡΟ ΠΡΟΑΥΛΙΟ,ΠΕΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟΥΣ ΚΑΔΟΥΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ.Ευχαριστούμε για την κατανόησης σας!Οι δικοί σας,(τώρα είναι το παρατσούκλι της ομάδας,"Müllschnüfler" κατα λέξη σημαίνει αυτοι που μυρίζονται/οσφραίνονται τα σκουπίδια,δε νομίζω να υπάρχει αντίστοιχη λέξη στα ελληνικά.)  Και το τμημα τους ειναι το 7C.
 Και μετά γράφει σε διάφορα σημεία του χαρτιόυ: Σκουπίδια στον κάδο,γιατι όχι; όπως επίσης σε έναν κύλινδρο που έχουν ζωγραφίσει,παριστάνει κάδο,γράφουν Εγω ειμαι για να εχω ολες τις βρομιέςοτι δηλαδη σε αυτον πρέπει να σωσσωρευονται ολα τα σκουπίδια.
Όπως καταλαβαίνετε, γίνεται παρέμβαση για ένα θέμα που εδώ σε μας είναι μια καθημερινότητα, δυο τρια πεταμένα χαρτιά στο έδαφος (!!!) Αυτό που σε μας είναι κανόνας,μια θλιβερή καθημερινότητα γι' αυτούς είναι  ..."Mullkatasrophe" αντιγράφοντας τον τίτλο της αφίσας.
Όποιος διαφωνεί με τη δική μας θλιβερή πραγματικότητα,  ας ρίξει μια ματιά στην αυλή μας που είναι τουλάχιστον άθλια.

ΒΙΒΛΙΑ: Ένα άλλο στοιχείο που με εξέπληξε θετικά  είναι τα βιβλία. Τα βιβλία δεν χαρίζονται αλλά δανείζονται. Αυτό το θεωρώ πολύ  πολύ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΟ για πολλούς λόγους. Πρώτος οικονομικός, δεν πετιούνται χρήματα, δεύτερον οικολογικός, δεν ξοδεύεται χαρτί = ξυλεία=δάση, τρίτος λόγος ευθύνης- σεβασμού στο βιβλίο. Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται το βιβλίο, οφείλουν να τον επιστρέψουν καθαρό στους επόμενους. Αν δεν το κάνουν, αν το καταστρέψουν, τότε πρέπει να το πληρώσουν και το κόστος είναι αρκετά τσουχτερό. Ο χρόνος ανταλλαγής των βιβλίων είναι 5 χρόνια.

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: Ιδιόμορφη είναι η  εργασιακή κατάσταση των καθηγητών που δεν έχουν μόνο ένα αντικείμενο αλλά τουλάχιστον δυο, οι περισσότεροι έχουν τρία αντικείμενα. Για παράδειγμα η κυρία Lisa Unger   έκανε το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, των Αγγλικών και των Θρησκευτικών. Άλλος μπορεί να είναι για παράδειγμα μαθηματικός, φιλόλογος και μουσικός. Το κέρδος, από αυτά που κατάλαβα, είναι να εξοικονομούνται θέσεις εργασίας, υπάρχει καλύτερη οργάνωση του σχολείου. Κεντρική λογική είναι  ότι το παιδαγωγικό μέρος είναι το κυρίαρχο, τα επιμέρους αντικείμενα λίγη σημασία έχουν. Δηλαδή, σημασία έχει  το ότι είσαι δάσκαλος, όχι τι θα διδάξεις.
Κατά τη γνώμη μου, ενώ συμφωνώ με την τελευταία άποψη, θεωρώ ότι δεν μπορεί να υπάρξει μεγάλη γνωστική εμβάθυνση. Δεν μπορείς να γνωρίζεις καλά τόσα πολλά και  διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα.
Ένα άλλο σημαντικό για τους καθηγητές είναι ότι αξιολογούνται συνεχώς, κάθε χρόνο.
Ο διευθυντής παίζει καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση, ακόμη και στην επιλογή των καθηγητών. Το τελευταίο, δεν ξέρω πόσο αποτελεσματικά και κυρίως αντικειμενικά και δίκαια λειτουργεί αλλά στη δική μας κοινωνία εμφανίζεται ιδιαίτερα δύσκολο και επικίνδυνο.
Εκεί, σύμφωνα με τις συζητήσεις που κάναμε, θεωρείται ότι είναι απόλυτα εξασφαλισμένη η αντικειμενικότητα των κρίσεων.

ΓΝΩΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ: Αυτό που μου προκάλεσε τεράστια  εντύπωση  ήταν τα δεκάδες εργαστήρια που προσφέρουν στους μαθητές ευκαιρία για δράση και εμπειρία. Όχι μόνο θεωρία, λόγια, υποθέσεις αλλά εμπειρία και κυρίως πράξη.
Τα εργαστήρια που επισκεφθήκαμε είναι απίστευτα, καταπληκτικά. Ο κύριος Παπαδόπουλος επισκέφθηκε το εργαστήριο Χημείας παρακολουθώντας το αντίστοιχο  μάθημα και μπορεί να σας πει πολλά γι' αυτό.
Παρακάτω, παρουσιάζω με εικόνες και σχόλια  μερικά από αυτά αλλά υπάρχουν και άλλα τόσα, διαφορετικά όπως ραπτικής, σχεδίου, εικαστικών κ.λ.π.
Για παράδειγμα, το σχολείο κάθε χρόνο ανεβάζει ένα θεατρικό έργο. Στο έργο αυτό μετέχουν όλοι οι μαθητές από ποικίλες θέσεις. Άλλοι είναι ηθοποιοί, άλλοι σκηνογράφοι (εικαστικά, ξυλεία, τεχνικά), άλλοι μουσικοί, άλλοι κάνουν τα κουστούμι. Σε όλα αυτά κεντρικό ρόλο παίζουν τα αντίστοιχα εργαστήρια.
Αυτό το σχεδιασμό τον το θεωρώ πολύ σημαντικό και είναι κάτι που λείπει απο το δικό μας σχολείο. Βέβαια, κοστίζει, όμως η Παιδεία αξίζει ένα τέτοιο κόστος αφού είναι επένδυση για το μέλλον.

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Το Γερμανικό σχολείο είναι μεγάλο σχολείο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένα σχολείο για πολλά χωριά. Το πλεονέκτημα αυτής της επιλογής είναι εύλογο, εξασφαλίζεται ένα πολύπλευρο μαθησιακό περιβάλλον για τους μαθητές, οικονομία εγκαταστάσεων και προσωπικού. Μειονέκτημα η μετακίνηση των μαθητών.
Αυτό επιχειρήθηκε να γίνει και στην Ελλάδα αλλά δεν προχώρησε και τόσο καλά αφού υπήρξαν και τοπικιστικές αντιδράσεις αλλά και περιορισμένη βελτίωση των υποδομών των μεγάλων σχολείων. Και εκεί υπάρχουν αντιδράσεις, όπως μας είπαν, για τα μεγάλα σχολεία αλλά εκεί, μάλλον, οι κεντρικές αποφάσεις τηρούνται και δε υπάρχουν υποχωρήσεις κάτω από την πίεση των τοπικών παραγόντων.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό του Γερμανικού σχολείου είναι ότι δεν έχουν κάγκελα, περιφράξεις όπως τα δικά μας που θυμίζουν τις περισσότερες φορές φυλακές ή στρατόπεδα συγκέντρωσης (π.χ. το δικό μας).
Τα κτίρια είναι μοντέρνα, έχουν οικολογική  αρχιτεκτονική, με τεράστια παράθυρα για άπλετο φως. Όπως θα δείτε και παρακάτω, οι αθλητικές εγκαταστάσεις είναι εκπληκτικές, το σχολείο που επισκεφθήκαμε μόνο κολυμβητήριο δεν είχε.

ΜΑΘΗΤΕΣ. Σ' αυτό που όλοι μας συμφωνήσαμε (μαθητές και καθηγητές) είναι ότι οι Γερμανοί μαθητές είναι ιδιαίτερα πειθαρχημένοι. Τηρούν τους κανόνες, τους θεωρούν αυτονόητους. Δεν φωνάζουν, δε σπρώχνονται, δεν ενοχλούν σε δημόσιους χώρους. Στην τάξη δεν ενοχλούν, δεν κάνουν φασαρία, δεν πετάγονται, δεν διακόπτουν το δάσκαλο ή τους συμμαθητές τους.
Επαναλαμβάνω, αυτό που γράφω δεν είναι δική μου, μόνο, παρατήρηση, είναι κυρίως των μαθητών μας που βρέθηκαν στην ίδια τάξη ή στους ίδιους χώρους με αυτούς.
Φυσικά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, και εκεί υπάρχουν αντικοινωνικές - ανεπιθύμητες συμπεριφορές. Εμείς βρεθήκαμε σε ένα σχολείο της επαρχίας όπου υπάρχει ησυχία και τάξη. Σύμφωνα με τους Γερμανούς καθηγητές αυτό δεν ισχύει στα αστικά κέντρα όπου,  υπάρχουν σοβαρά προβήματα συμπεριφοράς και νοοτροπίας

Παρακάτω ακολουθούν εικόνες από αυτό που είδαμε στο σχολείο με σχετικά σχόλια.


Οι μαθητές των δυο σχολείων φυτεύουν σε ειδικό χώρο τα φυτά (τα περίφημα ... gardens)
που φέραμε από Ελλάδα. Παραδώσαμε δηλαδή "γη και ύδωρ" στους... κατακτητές
Μερικοί, όπως βλέπετε, και εδώ, λουφάρουν με τα χέρια στις τσέπες.
Ο δάσκαλος μουσικής μαθαίνει στους Έλληνες και Γερμανούς μαθητές ένα 
Γερμανικό τραγούδι
Οι μαθητές των δυο σχολείων στην αίθουσα μουσικής προσπαθούν να πουν (δύσκολο) το τραγούδι. 
Η αίθουσα εκπληκτική, λουσμένη στο φως. Εδώ, σίγουρα θα μελαγχολούν οι δάσκαλοι μουσικής των Ελληνικών σχολείων 
που καθημερινά μετακινούνται από αίθουσα σε αίθουσα έχοντας στο χέρι ένα φορητό πιάνο.
Η τούρτα που έφτιαξαν οι Γερμανοί μαθητές για το πρωινό γεύμα που ετοίμασαν στους Έλληνες μαθητές.
Το εστιατόριο του σχολείου όπου οι μαθητές των δυο σχολείων πήραν το πρωινό τους 
Στην αίθουσα αυτή γευματίζουν οι μαθητές των άλλων χωριών το μεσημέρι,  μεταξύ πρωινών και απογευματινών μαθημάτων
Οι μαθητές παραγγέλνουν μέσω ίντερνετ το φαγητό τους επιλέγοντας το μενού που θέλουν. Το κόστος του φαγητού είναι μικρό. 

Το κυλικείο του σχολείου

Γερμανίδες μαθήτριες φέρνουν το πρωινό στην τραπεζαρία το οποίο οι ίδιες ετοίμασαν 
στην κουζίνα του σχολείου.



Η κουζίνα του σχολείου (!!!). 
Λειτουργεί ως ένα από τα πολλά εργαστήρια του σχολείου όπου οι μαθητές εκπαιδεύονται 
στη μαγειρική.  Είναι το εργαστήριο του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας που 
θεωρείται ένα από τα πλέον σημαντικά  (εδώ μελαγχολούμε αναστενάζοντας)

Η βιβλιοθήκη του σχολείου (...)










Οι αθλητικές εγκαταστάσεις του σχολείου είναι εκπληκτικές,  γήπεδο ποδοσφαίρου 
με φυσικό χόρτο  με διαδρομές για στίβο.




Το κλειστό γυμναστήριο του σχολείου που μπορεί να χωριστεί σε τρεις αίθουσες με μεγάλες
 κουρτίνες

Γήπεδο Handball - ποδοσφαίρου με πλαστικό λαστιχένιο δάπεδο μαζί με διαδρομές  
και σκάμμα για άλματα


Το ξυλουργείο, εργαστήρι από το οποίο περνούν οι μαθητές για να μάθουν την επεξεργασία 
του ξύλου

Μηχανήματα στο ξυλουργείο που χρησιμοποιούνται μόνο με την παρουσία καθηγητών

Μηχανουργείο, εργαστήρι όπου οι μαθητές γνωρίζουν στην πράξη τη λειτουργία των μηχανών 

Αίθουσα καλλιτεχνικών, εκείνη την ώρα ήταν άδεια




Γραφείο καθηγητών, μια ιδιαίτερη εικόνα, παράξενη ακαταστασία, γραφεία χωρίς συρτάρια, 
φάκελοι, βιβλία, σημειώσεις μαζί με καφέ και ταπεράκι αφού οι ώρες παραμονής στο σχολείο 
είναι πολλές


Επιστημονικά - παιδαγωγικά περιοδικά στο γραφείο των καθηγητών. 
Μια πολύ όμορφη επιλογή αφού οι καθηγητές έχουν στη διάθεσή τους τις εξελίξεις στον τομέα
τους.

Περιοδικό στον τομέα μου, η παιδαγωγική στον αθλητισμό, αφιέρωση στην υγεία αν δεν 
με γελάνε τα ελάχιστα Γερμανικά μου.

Η κουζίνα στο γραφείο των καθηγητών, εδώ ξανα-μελαγχολούμε...
Καφετέρια στην κουζίνα των καθηγητών, εδώ μελαγχολούμε ομαδικά 



Επίσκεψη στην κεντρική παραδοσιακή πλατεία του χωριού όπου μας καλωσορίζει ο συμπαθέστατος δήμαρχος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Εφημερίδα των μαθητών του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου θεσσαλονίκης