Τρίτη 15 Μαρτίου 2016

Την πατρίδαμ΄ έχασα.

Πόντιοι Έλληνες ή Πόντιοι Τούρκοι τραγουδούν Rum (ρωμέϊκα, δηλαδή Ποντιακά, Ελληνικά), τραγουδούν το μεγάλο, εμφατικό μοιρολόι, το τραγούδι της Ποντιακής τραγωδίας και του ξεριζωμού των δικών μας ανθρώπων, 93 χρόνια μετά.
Για όλους εμάς που έχουμε ρίζες εκεί στην ανατολή, στη Μαύρη Θάλασσα είναι ιδιαίτερα συγκινητικό.
Στο πρώτο βίντεο τραγουδά ο Apolas Lermi, Πόντιος Τούρκος που η μητρική του γλώσσα είναι τα Rum, τα δικά μας Ποντιακά. Είναι ένας Pop star της Τουρκίας (https://www.facebook.com/ApolasLermi/) που πατάει πάνω στην παράδοση. Με αφορμή αυτό το τραγούδι, ψαχουλεύοντας στο youtube είδα και άλλα τραγούδια του που χρησιμοποιεί την Ποντιακή διάλεκτο.
Το δεύτερο βίντεο είναι απο συναυλία στην Τουρκία όπου δυο Τουρκάλες λένε το ίδιο τραγούδι στα Ποντιακά και στα Τούρκικα. Είναι σημαντικό. 93 χρόνια μετά τη γενοκτονία των Ποντίων να βγαίνουν τέτοια πράγματα σε μια στρατοκρατική και εθνικιστική χώρα όπως είναι η Τουρκία. Είναι αυτό που λένε ότι η μουσική, ο πολιτισμός, ενώνει τους ανθρώπους ακόμη και αν το εθνικιστικό μίσος μολύνει τους ανθρώπους.
Το τρίτο βίντεο είναι της Ελληνικής τηλεόρασης από Έλληνα Πόντιο τραγουδιστή.

Στο τέλος υπάρχουν οι στίχοι, στην Ποντιακή διάλεκτο και δίπλα η νεοΕλληνική απόδοση.







 Την πατρίδαμ΄ έχασα  -- Την πατρίδα μου έχασα
Ποντιακή διάλεκτος
νεοΕλληνική απόδοση
Την πατρίδαμ’ έχασα,                                    έκλαψα και πόνεσα.
Λύουμαι κι αροθυμώ, όι όι
ν’ ανασπάλω κι επορώ.

Την πατρίδα μου έχασα,
έκλαψα και πόνεσα.
Κλαίω και νοσταλγώ, όι όι
να ξεχάσω δεν μπορώ.

Μίαν κι άλλο ’σην ζωή μ’
σο πεγάδι μ’ σην αυλή μ’ .
Νέροπον ας έπινα, όι όι
και τ’ ομμάτα μ’ έπλυνα.

Άλλη μια φορά στη ζωή μου
στο πηγάδι μου στην αυλή μου.
Να έπινα νερό, όι όι
και να έπλυνα τα μάτια μου.

Τά ταφία μ’ έχασα
ντ’ έθαψα κι ενέσπαλα.
Τ’ εμετέρτς αναστορώ, όι όι
και ’ς σο ψυόπο μ’ κουβαλώ.

Έχασα τους τάφους μου
αυτούς που έθαψα και δεν ξέχασα.
Θυμάμαι τους δικούς μο, όι όι
και στην ψυχή μου τους κουβαλώ.

Εκκλησίας έρημα,
μοναστήρα ακάντηλα,
πόρτας και παράθυρα, όι όι
επέμναν ακρόνυχτα.

Εκκλησίες έρημες,
μοναστήρια χωρίς καντήλια,
πόρτες και παράθυρα, όι όι
έμειναν ορθάνοιχτα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Εφημερίδα των μαθητών του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου θεσσαλονίκης