Η κρίση άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων
Ριζικές αλλαγές, οι οποίες πλέον παίρνουν μόνιμα χαρακτηριστικά έχει επιφέρει η κρίση στις καταναλωτικές συνήθειες των νοικοκυριών της χώρας.
Ύστερα από πέντε χρόνια ύφεσης και δραστικών περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, οι Έλληνες έγιναν πιο προσεκτικοί στον τρόπο που ξοδεύουν τα χρήματα τους και προσπαθούν να ικανοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες τους, με το μειωμένο εισόδημα που έχουν στη διάθεσή τους.
Ερευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου
Τη νέα πραγματικότητα και τα νέα καταναλωτικά ήθη όπως αυτά διαμορφώνονται σήμερα, αποτυπώνει πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που εκπόνησε ο καθηγητής Γιώργος Μπάλτας και ο μεταπτυχιακός φοιτητής Ιωάννης Γκατζίμας σε δείγμα 875 ερωτηθέντων.
Τη νέα πραγματικότητα και τα νέα καταναλωτικά ήθη όπως αυτά διαμορφώνονται σήμερα, αποτυπώνει πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που εκπόνησε ο καθηγητής Γιώργος Μπάλτας και ο μεταπτυχιακός φοιτητής Ιωάννης Γκατζίμας σε δείγμα 875 ερωτηθέντων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με αυτήν οι καταναλωτές δίνουν ακόμη μεγαλύτερη σημασία στις τιμές και τις προσφορές, με ένα μεγάλο ποσοστό (64,1%) να δηλώνει πως χρησιμοποιεί συχνότερα εκπτωτικά κουπόνια για τις αγορές του και πως αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην αναζήτηση προϊόντων που είναι σε προσφορά (82,5%).
Ποιότητα και προέλευση
Η ποιότητα εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο που επιλέγουν, όπως και η ελληνική προέλευση των προϊόντων καθώς το κίνημα υπέρ των ντόπιων παραγωγών λαμβάνει διαστάσεις και ευαισθητοποιεί μεγαλύτερες ομάδες της κοινωνίας.
Η ποιότητα εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο που επιλέγουν, όπως και η ελληνική προέλευση των προϊόντων καθώς το κίνημα υπέρ των ντόπιων παραγωγών λαμβάνει διαστάσεις και ευαισθητοποιεί μεγαλύτερες ομάδες της κοινωνίας.
Αντίθετα, η συσκευασία και η μάρκα δεν «μετράνε» όσο άλλοτε καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο ουσιαστικά πράγματα και όχι στο πως φαίνεται ένα προϊόν και ποια εταιρεία το παράγει. Ενδιαφέρον επίσης είναι το γεγονός ότι οι καταναλωτές προγραμματίζουν πριν περάσουν το κατώφλι των καταστημάτων, κάνοντας λίστες αγορών στις οποίες μένουν απόλυτα προσηλωμένοι.
Οικογενειακός προϋπολογισμός
Εξάλλου, ο οικογενειακός προϋπολογισμός δεν «σηκώνει» τις παρεκκλίσεις, οι οποίες ήταν ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά στην περίοδο πριν την κρίση. Μάλιστα, το στοιχείο αυτό εκμεταλλεύονταν οι εταιρείες, οι οποίες πόνταραν στον «αυθορμητισμό» των Ελλήνων για να αυξήσουν τις πωλήσεις και να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους.
Εξάλλου, ο οικογενειακός προϋπολογισμός δεν «σηκώνει» τις παρεκκλίσεις, οι οποίες ήταν ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά στην περίοδο πριν την κρίση. Μάλιστα, το στοιχείο αυτό εκμεταλλεύονταν οι εταιρείες, οι οποίες πόνταραν στον «αυθορμητισμό» των Ελλήνων για να αυξήσουν τις πωλήσεις και να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους.
Η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες δεν περιορίζεται μόνο στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά περιλαμβάνει και άλλες πτυχές της καθημερινότητάς τους. Ενδεικτικά, σύμφωνα πάντα με την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έχουν περικόψει τις εξόδους για φαγητό, ξοδεύουν μεγαλύτερο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους στο σπίτι, έχουν ελαττώσει τα ταξίδια αναψυχής και παράλληλα μειώνουν τις ημέρες διακοπών.
Ωριμάζει και γίνεται Ευρωπαίος
Αυτό που φαίνεται καθαρά είναι ότι τα νοικοκυριά της χώρας αφήνουν οριστικά πίσω τους την αλόγιστη σπατάλη των προηγούμενων χρόνων, έχουν περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις παρορμητικές αγορές τους και αρκούνται στα απαραίτητα, ενώ αρχίζουν να σκέφτονται μακροπρόθεσμα.
Αυτό που φαίνεται καθαρά είναι ότι τα νοικοκυριά της χώρας αφήνουν οριστικά πίσω τους την αλόγιστη σπατάλη των προηγούμενων χρόνων, έχουν περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις παρορμητικές αγορές τους και αρκούνται στα απαραίτητα, ενώ αρχίζουν να σκέφτονται μακροπρόθεσμα.
Όπως αναφέρει ο καθηγητής Γιώργος Μπάλτας τα παραπάνω αποτελούν ένδειξη ότι ο Έλληνας ωριμάζει, γίνεται πιο ορθολογικός με τις δαπάνες του και η συμπεριφορά του αρχίζει να συγκλίνει στα ευρωπαϊκά πρότυπα. «Η οικονομική δυσπραγία απλά επιτάχυνε τη διαδικασία μετάλλαξης της αγοραστικής νοοτροπίας των Ελλήνων, η οποία είχε ξεκινήσει με αργούς ρυθμούς πριν οι συνέπειες της κρίσης γίνουν αισθητές», σημειώνει και προσθέτει πως αυτό δεν είναι κατ' ανάγκη κακό καθώς υπάρχουν θετικά στοιχεία. Μερικά από αυτά είναι ότι πλέον κάνουν έρευνα αγοράς, συγκρίνοντας τις τιμές μεταξύ διαφορετικών καταστημάτων καθώς και διαφορετικής μάρκας προϊόντων, ιεραρχούν τις επιθυμίες του και θέτουν προτεραιότητες για το ποιες θα ικανοποιήσουν πρώτες.
Ακόμη, αποφεύγουν να δανείζονται για να κάνουν αγορές και έχει βάλει φρένο στη χρήση των πιστωτικών καρτών.
Ρόζμαρι Τζουρέλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου