Σε διαθεματική συνδιδασκαλία Μαθηματικών και Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας με χρήση ΤΠΕ που πραγματοποιήσαμε με τον κ. Πέτσα ασχοληθήκαμε με ένα γεωμετρικό πρόβλημα στον Πλάτωνα και παράλληλα θίξαμε δύο πλατωνικές θεωρίες: τη θεωρία της ανάμνησης και τη θεωρία της αθανασίας της ψυχής.
Επειδή το θέμα κεντρίζει εύλογα το ενδιαφέρον, ακολουθεί μία συνοπτική παρουσίαση της συνδιδασκαλίας.
Στον Πλατωνικό διάλογο «Μένων 82a-85b» συναντάμε ένα γεωμετρικό πρόβλημα, το οποίο είναι πρόβλημα και της σύγχρονης γεωμετρίας.
Ο
Σωκράτης προσκαλεί έναν από τους δούλους που τον συνοδεύουν, ο οποίος γνωρίζει
ελληνικά αλλά όχι μαθηματικά να εξετάσει μαζί του το εξής γεωμετρικό πρόβλημα: με ποιο τρόπο μπορεί να διπλασιάσει ένα
τετράγωνο. Δηλαδή να βρει την πλευρά τετραγώνου, το οποίο έχει εμβαδό
διπλάσιο από το αρχικό. Μολονότι ο δούλος δεν γνωρίζει γεωμετρία, παρακολουθεί
και άλλοτε συναινεί και άλλοτε όχι στην πορεία των σκέψεων του Σωκράτη.
Ακολουθούν
δύο απόπειρες επίλυσης του προβλήματος από το δούλο:
Ο
Σωκράτης προχωρεί τέλος στον τετραπλασιασμό του τετραγώνου. Σχηματίζοντας
τέσσερα τετράγωνα σε σχήμα τετραγώνου τα μοιράζει σε δύο σύροντας τη διαγώνιο·
έτσι καταλήγει σ᾿ ένα τετράγωνο, που είναι διπλάσιο του πρώτου. Το συμπέρασμα
που βγάζει μαζί με τον δούλο είναι ότι ο διπλασιασμός του τετραγώνου γίνεται,
όταν σχηματίσουμε ένα άλλο τετράγωνο με πλευρά τη διαγώνιο του πρώτου.
Πώς θα γράφαμε την απόδειξη με
σημερινό συμβολισμό;
Η θεωρία της
ανάμνησης (Μένων 80d-86c)
Μέσα
από τα βήματα που ακολούθησε ο δούλος για να λύσει το πρόβλημα, αποδεικνύεται
ότι τον μαθηματικό συλλογισμό τον αντλεί από μέσα του. Ο δούλος τώρα θυμήθηκε,
λειτούργησε μέσα του η ἀνάμνησις.
Γιατί μέσα στην ψυχή του έχει τις αρχές του διπλάσιου, του τετραπλάσιου, του
μισού, των σχημάτων και των μεταξύ τους σχέσεων. Ο δούλος έχει την ορθή γνώμη
γι᾿ αυτά τα αισθητά σχήματα αντλώντας τις αρχές από μέσα του, ενεργοποιώντας
την ανάμνησή τους.
Ο
δούλος ξαναθυμήθηκε γνώση που δεν διέθετε. Συνεπώς, αφού κανείς δεν δίδαξε τον
δούλο, έπεται ότι η ψυχή του κατείχε τις ορθές γνώμες, οι οποίες με τις
ερωτήσεις ανακινήθηκαν και μετατράπηκαν σε γνώση. Και εφόσον η ψυχή κατέχει
συνεχώς την αλήθεια των όντων, είναι αθάνατη. Με άλλα λόγια: Ο δούλος κάποτε
«είχε» τη γνώση που λησμόνησε αργότερα, και αφού ποτέ του στη ζωή αυτή δεν
«διδάχτηκε» γεωμετρία, το «κάποτε» κατ᾿ ανάγκην σημαίνει «πριν γίνει άνθρωπος»·
και έτσι διαπιστώνουμε την αθανασία της ψυχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου